Besviken

Det här inlägget skrev jag i måndags, men allt bara jäklas så jag har inte lyckats fått in det förrän i kväll.

Det var ett tag sen jag skrev nu, så jag ska försöka komma ihåg vad som hänt. Jag kan ju börja med att berätta att jag har började ta mitt dykcert förra fredagen. Peter hade sin lediga dag då så då åkte vi till poolen och gjorde poolövningarna. Vi gjorde det när han var ledig så jag fick vara ensam med Peter eftersom jag är livrädd för vatten. Vill inte känna press från andra. När vi hade kommit i poolen och börjat med övningarna så var det faktiskt inte så farligt. Jag klarade de flesta övningar utan problem. Vi hade iofs några små fighter men jag var nöjd.

På kvällen kom Vicki och Denise som vanligt, så vi åt middag på Mojito och sen gick vi ut på den vanliga svängen.

På lördan låg vi på stranden på Louisiane hela dagen. Såå härligt! Jag tror vi var på stranden till halv sex på eftermiddagen. Då gick vi till dykshoppen och lånade Sandis moppe för en shoppingrunda. Det var den värsta moppetur jag har varit på. Tre stycken på en moppe och föraren har aldrig kört med växlar förr. Jag har aldrig hållt i mig så hårt i hela mitt liv! Och inte nog med det så fick vi soppatorsk också. Som tur är så säljer de bensin lite överallt här så vi behövde inte gå så långt för att tanka. Senare på kvällen så gick vi och åt middag på en nyöppnad restaurag. Bra faktiskt. Sen gick vi på Guava och sen Sailing club där det var full moon party på stranden. De spelade mest bara house vilket jag inte är nåt fan av, men det var mycket folk där så det var kul.

På söndan kom den vietnamesiska tjejen hit som ville prata engelska. Tao heter hon förresten. Hon var här en timme ungefär och det gick väl ganska bra. Vi hade lite svårt att förstå varann, men det är ju därför hon är här.

På måndagkväll bjöd Peter mig på trerätters middag på Sailing club för att jag var så duktig i poolen :) Det var mysigt, men jag tror aldrig jag har varit så mätt i hela mitt liv!

På tisdagen gick vi på Guava och åt middag för att säga hej då till Kris som skulle åka hem till England. Han ska iofs bara vara borta i två veckor. Jag hade tänkt att gå hem tidigt, men jag träffade två engelska tjejer som hade varit och dykt med pojkarna, så jag följde med dem på Sailing club.

På torsdagkväll gick jag och Peter på Buffalo steakhouse och åt en mysig middag och drack lite vin. Det var meningen att vi skulle gå hem och ta det lugnt så vi skulle orka upp på fredagen när Peter skulle vara ledig, men då träffade vi Donna på vägen hem och ville att vi skulle komma på Guava eftersom hon skulle åka på fredagen.Peter stannade hemma men jag gick dit. Vid elva gick vi på nåt vietnamesställe. Tråkigaste ställe jag varit på. Musiken var så hög och det var så mörkt så man knappt såg varann. Det kanske är jag som börjar bli gammal:) Det stängde iaf kl 24.00 så då åkte jag hem medan de andra åkte till Sailing Club.

På fredagen åkte jag och Peter på Sailing club för att äta frukost. Peter har sin favoritfrukost där. Det är sån där med ägg, bacon, bönor, ja, sånna där nyttiga saker ni vet:) Jag beställde iaf omelett. När de hade serverat drickat kom de med den glada nyheten att de bara hade två ägg så det var bara jag som kunde få, så de undrade om Peter kunde beställa nåt annat. Peter höll på att bli galen, haha, ni skulle ha sett han. Men jag förstår han, vilken restaurang kan ha slut på ägg kl 10 på morgonen! Jag fick iaf försöka förklara för dem att vi ville avbeställa alltihop även drickat som vi redan fått. Det var inte lätt men det gick. Sen åkte vi till Louisiane och åt där istället. Efter frukosten skjutsade Peter hem mig sen åkte han och köpte en ny kamera. När han kom tillbaka tog vi en tripp med moppen och tog lite bilder.

På kvällen kom Vicki och Denise till stan så vi gick ut som vanligt. Donna hade såklart ångrat sig och stannade en extra dag:) Vicki och Denise blev bjuden av sin chef att bo två nätter på Ana Mandara, ett lyx hotell där Peter jobbar ibland. De fick all mat och dricka gratis och de fick bo i en strand villa med stor veranda och jacuzzi. Jag var där hela lördagen och låg på stranden och snyltade lunch, middag och lite smått och gott där emellan:)

I dag då var det planerat att jag skulle ut och dyka i havet. Jag åkte med på båten och var inte så värst nervös, bara lite pirrig. Men när jag kom i vattnet och skulle ner så fick jag panik och for upp igen. Så det blev inget. Jag är så besviken på mig själv och var helt förkrossad när jag kom hem. Jag trodde verkligen att jag skulle klara det, gaah!. Nu ska jag fundera ett tag om jag vill försöka igen eller om jag ska inse att det inte är en sport för mig. Vi får se.

Det är vad jag kan komma ihåg av den här veckan. Det här är sista veckan i skolan så det är riktigt skönt, jag ska iofs läsa sommarkurser, men jag ska tillbringa lite tid på stranden innan jag börjar med dem. Hörde att ni har fått riktig sommar hemma nu. Härligt!

Morsdag

Grattis mamma på morsdag! Jag och Peter var ute i god tid och gratulerade våra mammor för redan två veckor sedan, för då är det tydligen morsdag i Asien och även i Tyskland och Schweiz. Börjar undra om det bara är i Sverige det firas idag. Konstigt.

Jag skriver mera i morgon om vad vi har haft för oss i helgen och så, för nu måste jag verkligen gå och sova.

Namnsdag

I dag har jag namnsdag. Jag heter Ida i andra namn för er som inte visste det. Maria var så gullig och gratulerade mig, annars hade jag aldrig kommit på det själv.

De senaste dagarna har jag bara varit inne och pluggat. Har bara gått utanför dörren för att gå på affären. Idag slutade Peter vi d fem tiden, så då åkte han på marknaden  och köpte lite grönsaker, sen gjorde vi tacos när han kom hem. Gott! Nu har han slocknat på soffan, kul kille! Förstår inte hur han kan sova där, det är ju inte speciellt mjukt och skönt.

Jag höll på att bli uppraggad av en vietnames i hissen idag. Han sa bara hej, sen plockade han fram sin mobil och ville ha mitt nummer, snacka om att vara påflugen. Jag sa bara No phone sen var vi framme på min våning, skönt att hissen går snabbt.

Det skulle ju komma en tjej hit på söndagar och prata engelska med mig, visst berättade jag det?  Det har iaf gått två söndagar och hon dök aldrig upp, men i söndags kom hennes kompis hit, hon som vi hyr lägenheten av, och bad om ursäkt för henne och frågade om hon kunde få min mailadress. Dagen efter hade jag fått ett mail där hon sa att hon inte hade kunnat komma förra söndagen därför att deras hus hade fått ett hål i väggen så det regnade in och nu i söndags så var hennes son sjuk. Vi får väl se om hon dyker upp nu på söndag då.

Nu ska jag gå och väcka snorbubben så att han kan sova i natt.

Ha det bra allihop!

Facebookbilder

Här var vi och kollade på rugbymatchen. Fr. vänster Rich, Peter, jag, Dave, Denise, Vicki, Filip och Tanya

Cat och jag. Synd att de där killarna förstörde bilden

Jag och Cat
Facebookbilder

One Sandi, one english muffin and two swedish meatballs

Anna och jag

Mera knasbilder

Sånna här pysar ska man passa sig för annars blåser de en rejält :)
Facebookbilder Simon

Killen målar husväggen med en jättelång pinne, hehe

Nerskräpning efter Tet (nyår)

Strumpor i flipflops  ??
Facebookbilder Simon

Moppe på moppe. Det där ser ut som en bra idé!

Knasbilder

Skräp! Här slänger de allt skräp på backen. Jag tror aldrig jag har sett till en sopkorg här, men de är väldigt noga med att sopa när de har skräpat färdigt.

Hundtransport. Kanske till restaurangen :(

Är det fullt på vägen kan man ju alltid köra på trottoaren

Killen har varit och köpt en säng
Facebookbilder Simon

På den här restaurangen har de gjutit fast tändaren i en vattenflaska så att ingen ska sno den :)

Byggarbetarna sussar

Facebook bilder

Peter sa att det bara är på våran dator några bilder blir halva, eftersom det tar sån tid att ladda här, men jag tyckte att det var konstigt ändå, för när jag la in dem i ett nytt inlägg så var de fortfarande halva, men men..sägar han så så är det väl så då.

Jag läste Sofies blogg och kom på att man kunde sno bilder från facebook, så här är några.

Elin, jag och Anders på Guava
Facebookbilder

Elin och jag hemma hos Lotta i höstas

Jag och Millan hos Lotta

Jag har fler bilder också, men det blir bara error när jag ska lägga in dem. Får försöka igen sedan.
Här är några bilder som jag har snott av Simon. Så här är det i Vietnam :)

Hundköttsrestaurang :(

Snygg parkering

Alex tar en powernap medan hans elever sitter framför och ser på film. Synd att chefens kontor har fönster till klassrummet :)

The blinds association. Han måste varit blind han som gjorde skylten också :)
Facebookbilder Simon

Detta är ingen ovanlig syn här, men äcklig!

Ännu en snygg parkering. Undra om han skulle klara körkortsprovet i Sverige.

Om man har hjälmen bak och fram så kan man både prata i telefon och ha solglasögonen på sig. Man får inte vara dum!
Facebookbilder Simon

Jag har fler knasbilder också. Ska försöka få in dem också.

Halva bilder

Förstår inte varför vissa bilder blir halva. Ska försöka fixa det.

Bilder

Här är lite bilder sen mamma och pappa var här

Solverandan på kvällen

Utsikt från verandan

Våran lägenhet

Utsikt från mamma och pappas hotell, tror jag
Besök från Sverige

En toksöt apa som verkar hur tam som helst.

Vårat kök

Utsikt från balkongen

Balkongen

Gästrummet. Var tydligen nåt som var kul där

Utsikt från korridoren

Trappen in till huset

En snäll gubbe som skjutsade mig till en kopiator så jag kunde kopiera passet

På vietnamesrestaurang
Besök från Sverige

Peter får sin fina frisyr hihi

Matlagning på gång

Omklädningsrum på lerbadet

Inne på lerbadsområdet

Ena restaurangen på lerbadet

På väg in till lerbadet

Cyklar och skrot på taket
Besök från Sverige

Svårt att ta sig över vägen ibland. Nu har man iaf lärt sig att det inte går att stå och vänta på en lucka, utan det är bara att pinna på och hoppas på det bästa :)

Två små kissungar

Frisörsalong. Inget jag skulle använda mig av kanske
Besök från Sverige

På väg hem från stranden

540602-72

Louisiane
Besök från Sverige

Pappa ser ut att må gott

Fin bild på mamma

Utsikt från mamma och pappas hotell
Besök från Sverige

Jag tror att det där är komposthämtning

Lunchtime på Louisiane

Entren på Sailing club

Cykloraid

När mamma och pappa var här höll de på att bygga på den här byggnaden. Nu håller de på att river den.

Nu vågar vietnameserna bada, när inte solen är framme
Besök från Sverige

En katedral vi var och tittade på

Shopping på marknaden

Det är skillnad på boende och boende här kan jag ju meddela
Besök från Sverige

En söt liten tjej som hjälpte oss att tända rökelserna (i utbute mot pengar såklart) när vi var och kollade på den stora vita buddan.

Buddan

Söndag

Igår var jag inne hela dagen och vilade så jag skulle orka gå ut på kvällen. Jag har så jäkla ont i halsen. Skulle inte förvåna mig om det är halsfluss. Jag får ju alltid det på våren eller sommaren hemma, så varför skulle det vara annorlunda här. På eftermiddagen gick jag på salong och gjorde en ansiktsbehandling. Här masserar de hela kroppen på en när man gör en ansiktsbehandling. Men den massage jag fick hade jag gärna varit utan. Jag tror hon tog ut alla sina aggresioner på min arma kropp. Hon slog på mig och drog i armar och ben. Hon drog mig i håret också och då blev jag nästan förbannad för det är bland det värsta jag vet. När jag kom hem igen så kom Vicki och Denise hit och väntade på mig medan jag gjorde mig klar, sen gick vi på Mojito och åt middag. Efter maten gick till Guava och träffade Peter och de andra. Det var vattenmelonätartävling där och gissa vem som vann...Peter såklart!! Seriös som alltid när det gäller tävlingar :) Han vann en flaska vodka som tog slut ganska snabbt. Efter Guava gick vi på Sailing club där det skulle vara reggaeton fest, men det var inget märkvärdigt. Jag gick hem med Peter strax efter ett.

Nu har vädret blivit bättre här iaf hoppas det har blivit bättre hemma också. Systeryster med familj verkar ha valt en bra tidpunkt att sticka till Turkiet ett par veckor.

God morgon

Har nyss klivit upp och har så jäkla ont i halsen. Skulle ha stannat inne igår kväll, jag som nästan var helt frisk.

Igår åkte jag och Sandra (jag skriver Sandi i fortsättningen. Det är ändå det alla kallar henne) till en restaurang vid stranden och åt lunch. Vi satt där bra länge och pratade om allt möjligt. Sandi berättade att Donna fick åka till ett sjukhus i Saigon för hon hade så ont i magen och på sjukhuset här kunnde de inte säga vad det var. Felet på henne var tydligen en infektion i höfterna, så idag ska hon opereras. Läkaren sa att i värsta fall kommer hon inte att kunna föda barn. Stackarn, jag hoppas det går bra för hon idag.

Efter lunchen så tog vi en liten shopping runda, men jag köpte ingenting. Vid 6 tiden träffade vi Vicki och Denise på Mojito och åt middag. Efter maten så gick vi hem och gjorde oss iordning, sen kom de hem till oss vid 9 tiden och drack vin och skvallrade lite innan vi gick till Guava. På Guava var Peter med sina jobbarkompisar, så vi satte oss med dem en timme eller två innan vi gick till Sailing club. Peter var en duktig pojke och gick hem efter Guava, han skulle ju upp och dyka idag. Det blev en ganska lugn kväll för mig också. Jag drack bara ett glas vin och en drink ute och jag gick också hem vid halv 2. De stänger baren kl 2, men själva stället är öppet till 4, men man brukar ändå få handla i baren när de flesta av gästerna har gått därifrån så ofta blir man kvar där ett tag efter stängning.

Vädret är lite så där. Det har varit regnigt i typ en en vecka, men nu börjar det klarna upp.

Nä, nu ska jag fika lite, sen blir det plugg.

Peters jobb

Dykshoppen

Win

Klassrummet

Våran lägenhet
Lägenheten
Jag ska snart sätta in fler bilder på lägenheten.

Bilder från Winpearl när vi var där på min födelsedag.

Vinpearl

Akvariet

Boxningsspelet. Hur kul som helst!

Libanan över
Utsikt från linbanan

Utsikt över hamnen från linbanan
Hamnen från linbanan

Bider från när mamma & pappa var här. Här försöker Peter lära pappa att äta med pinnar :)

M & P

Middag på Sailing club
Jag ska också lägga in fler bilder från när mamma & pappa var här

Måndag

Jaha, då var helgen över då...igen. Tiden går så fort. Igår gjorde jag inte mycket nytta. Win följde med mig till posten och hämtade ut mitt paket som mamma och pappa skickat, så nu har det blivit mycket godis, ostkroks och popcorn ätande. Efter att vi hade varit på posten var det egentligen meningen att vi skulle åka till marknaden och köpa mat och åka till Wins hus och äta middag med hans föräldrar, men Peter låg hemma med feber så vi får ta det nån annan dag. Peter var hemma idag från jobbet, men han mår bättre nu så imorgon ska han nog gå på jobbet.

När jag tänker efter så har jag nog inte gjort så mycket nytta idag heller...lite pluggande blev av, men inte så mycket som det borde. Vicki och Denise kommer till stan på torsdag och stannar till söndag, så jag måste plugga ordentligt innan dess så jag har tid och umgås med dem.

Nu ska jag gå och plugga eller se på film, får se vad det blir.

Mera bilder

Bröllop!

Bröllop

Den fina tårtan som ingen åt av

Ri!

Ri friar till Sandra

Ri och Sandra

Donna, jag och Peter. En som är glad iaf.

Brudparet i bakgrunden

Bröllop

Lite dans blev det också

Rugbymatchen jag berättade om för ett tag sen
Rugby

Nha Trang sharks

Mera bilder kommer snart!

Bilder

Hotellet Ana mandara där Peter jobbar ibland.